Ik kreeg een tijdje geleden de kans om het boek ‘Experttips voor Free Publicity – maak je bedrijf zichtbaar in de media met de PIN-code voor gratis publiciteit’ van Nicky Corts te lezen. In deze blogpost vertel ik jullie wat ik van het boek vond.
Eerst en vooral wil ik zeggen dat je de tips in dit boek volgens mij niet alleen kunt gebruiken voor een bedrijf maar ook voor je blog of zelfs voor je sociale media kanalen. Ik moet zeggen dat ik toen ik het boek ontving niet goed wist wat ik moest verwachten en of het boek wel handig zou zijn voor mij. Ik heb namelijk geen eigen bedrijf maar ik beschouw mijn blog ook wel een beetje als een bedrijf. Ik begreep ook niet goed wat de auteur nu eigenlijk bedoelde met de PIN-code maar dit wordt in het boek al snel duidelijk. Ik was eigenlijk wel benieuwd hoe Nicky op het idee kwam om dit boek te schrijven en besloot dus ook om haar dit te vragen.
Ik ben vroeger verslaggever geweest. In 2013 vroegen mijn vrienden Arie en Lejo van Paardensportcentrum Pesse mij daarom of ik ze wilde helpen met de promotie van een paardensportevenement. Zelf hadden ze geen idee hoe ze dat moesten doen. Ze deelden het evenement alleen op Facebook. Ik verstuurde wat persberichten. Dat zorgde ervoor dat ze in alle lokale en regionale media kwamen. Zelfs de televisie kwam opnames maken. Mijn vrienden waren razend enthousiast. ‘Nicky, jij kan iets. Daar moet je iets mee doen’, zei Arie.
Tot dat moment besefte ik niet dat mijn kennis van de media interessant is voor anderen. Het viel samen met het moment waarop mijn kinderen naar het voortgezet onderwijs gingen en daardoor had ik ook wat meer tijd om me naast ons pluimveebedrijf Egg-tivity ook op andere dingen te richten. Ik besloot een website te beginnen waarop ik mijn kennis zou delen, zodat iedereen die zijn bedrijf, vereniging of goede doel wilde promoten daar gebruik van kon maken. Dat werd Nickypent.nl. Ik vond het leuk om mezelf al die digitale vaardigheden zoals een website bouwen, bloggen en promotie via sociale media aan te leren.
Uitgeefster Daisy Goddijn van Expertboek benaderde mij in 2016 of ik een boek wilde schrijven in haar nieuwe Experttips boekenreeks. Omdat er toen al bijna honderd artikelen online stonden, was de stap om er een boek van te maken niet zo groot meer. Experttips voor Free Publicity was eerst eigenlijk vooral bedoeld voor mijn coachingsklanten, als een soort studieboek. Maar het blijkt dat heel veel mensen er iets aan hebben. Dat vind ik geweldig om te ontdekken.
Pluspunten
Toen ik het boek begon te lezen verdween mijn twijfel of dit boek iets voor mij was snel. Ik vond het eigenlijk heel spannend. Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.
Minpunten
Ik probeer in een review altijd minpunten te geven ook al vind ik iets eigenlijk heel goed. Bij dit boek, moet ik toch eens heel goed nadenken. Als ik toch een minpunt zou moeten noemen is het, dat het boek vooral focust op bedrijven. Ik denk eigenlijk dat je de tips in het boek ook heel goed kan toepassen op blogs en sociale media of misschien zelfs gewoon als je graag eens iets onder de aandacht wil brengen. Ik denk dat het als influencer ook heel handig kan zijn als je eens in de media komt. Langs de andere kant, was het ook de bedoeling dat het boek vooral gericht was op bedrijven die graag reclame willen maken maar er liever geen bakken geld aan uitgeven.
Dit boek heeft mij aangenaam verrast. Ik zou het boek aanraden aan iedereen die graag nieuwe klanten, lezers of zelfs nieuwe samenwerkingen zou willen!
Ben je geïnteresseerd in dit boek? Als je hier klikt kan je het e-book zelf kopen op de website van Nicky. Koop je het e-book liever via bol.com? Klik dan hier. Je kan ook een gedrukt exemplaar kopen bij Managementboek (klik hier), bij Bol.com (klik hier) of bij de boekhandel. Wil je het boek liever lenen? Het boek is ook verkrijgbaar in enkele bibliotheken.
Liefs,
Jana
Dit is wel interresant voor veel mensen die hun bedrijf of blog of wat dan ook op een hoger level willen hebben
LikeLiked by 1 person
Ja inderdaad!
LikeLike
Het klinkt als interessante boek met vol informatie. Ik ben benieuwd naar
http://dhini.nl
LikeLiked by 1 person
Ik vond het een super interessant boek!
LikeLike
Je hebt me nieuwsgierig gemaakt, ga hem bestellen.
LikeLiked by 1 person
Ooh dat vind ik super om te horen, je gaat er geen spijt van krijgen 😃 klik zeker ook eens op de eerste link als je Nicky’s site wil bekijken!
LikeLike
Lijkt me een boek met veel waardevolle en interessante informatie. Helemaal voor mensen met een bedrijf die doorwillen naar het volgende level.
LikeLiked by 1 person
Dat is het zeker! En de tips zijn ook super makkelijk uit te voeren.
LikeLike
Klinkt als een leuk boekje! Ik ga kijken of ze het in de bibliotheek hebben!
LikeLiked by 1 person
Ja dat moet je zeker doen 😃 het is echt interessant!
LikeLike
Dat wekt wel wat interesse op! Heel erg interessant 🙂
LikeLiked by 1 person
Ik vond het ook een super boek 😃
LikeLike
Klinkt interessant zeker als blogger lijkt het boek mij leerzaam
LikeLike
Kijk dit klinkt zoals iedereen hier boven al zegt zeker interessant, bedankt voor de tip!
LikeLike
Het is inderdaad een interessant boek, leuk dat je dat ook vindt!
LikeLike
Dat klinkt zeker interessant! Handige tip!
LikeLiked by 1 person
Ja het is echt een goed boek!
LikeLike
Dank voor de tip! Leuk dat er ook humor in het boek zit en dat geen droge kost is. Je hebt mij in ieder geval nieuwsgierig gemaakt. *Op m’n leeslijstje.*
LikeLiked by 1 person
Super, ik hoop dat je het ook zo goed vindt!
LikeLike
Leuk stuk! Het boek maakt mij nu ook wel nieuwsgierig.
LikeLike
Je moet het zeker eens lezen!
LikeLike
Klinkt goed.
Altijd fijn dat mensen ook zoeken naar een minpuntje in een review.
LikeLiked by 1 person
Ja ik vind het belangrijk om altijd 2 kanten te laten zien 😊
LikeLike
Dat klinkt als een interessant boek waar ik als blogger echt wel wat aan zou hebben. Ik vind het soms ook lastig om minpunten te noemen.Goed is goed, toch?
LikeLiked by 1 person
Ja dat is waar maar toch vind ik het belangrijk om minpunten te zoeken zodat het niet lijkt alsof je gewoon zegt dat het goed is omdat je gesponsord wordt haha 😅
LikeLike
Hoi Jana, dank je wel voor deze prachtige review. Erg leuk dat je eigenlijk geen minpuntjes kon bedenken. Daar ben ik wel trots op. Ik zal deze review ook delen op mijn social media kanalen en natuurlijk zet ik hem ook op de verkooppagina van mijn boek. Hopelijk ontdekken mensen via mij jouw blog!
LikeLiked by 1 person
Ik ben heel blij dat ik het boek gelezen heb. Véél succes nog met de verkoop!
LikeLike